Галерея

Без мене – мене “женили”, або Я оскаржив примусове членство в професійній організації адвокатів

Відповідно до ст. 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів…   Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об’єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій. Але це в КОНСТИТУЦІЇ!!! Наша реальність ще гірша.                                                                                                                                                       05 липня 2012 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», а Президент України його підписав, яким було не лише передбачено створення недержавної некомерційної професійної організації, яка покликана об’єднати всіх адвокатів України (Національної асоціації адвокатів України), але й, на мій погляд, “примусове” членство у цій організації всіх українських адвокатів. Адже згідно із  ч. 6 ст. 45 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» з моменту державної реєстрації Національної асоціації адвокатів України її членами стають всі особи, які мають свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю. Тобто всіх, хто хоче нині здійснювати адвокатську діяльність (в тому числі й автора цієї статті) “загнали” в члени організації, яка за своєю юридичною природою є громадською організацією. Тобто парламентарі, на моє переконання (і не лише я так думаю) порушили КОНСТИТУЦІЮ УКРАЇНИ та фундаментальні права людини. Так само було порушення цілого ряду міжнародних правових актів, які вказують про відповідні права.

 Особисто я раніше був прихильником створення подібної професійної організаці з надією, що вона захищатиме професійні права адвокатів, у тому числі й мої. І мене не лякало питання сплати внесків на самоврядування за умови їх обгрунтованості й розуміння цілей витрат.

Проте, поспостерігавши за тими подіями і скандалами, що супроводжували створення і реєстрацію Національної асоціації адвокатів України (про це неодноразово писали ЗМІ), а також спробувавши на практиці скористатись сучасними можливостями як захисту професійних прав, так і отримання інформації про діяльність “самоврядних органів адвокатів”, я прийшов до тієї думки, що не бажаю бути “примусово” членом цієї організації, створеної в примусовому порядку. Для цього в мене є кілька причин щодо яких я розповім в іншій публікації. Мене повинні зацікавити можливістю членства, а не змушувати бути таким. Наприклад, зацікавлення може полягати у відкритості інформації про діяльність, а також в тому, що мої професійні права справді будуть захищені. Поки ж основна тема – сплата внесків. Це  авторитарний, а не демократичний підхід. І його я не сприймаю ні, як людина, ні як адвокат.

Як відомо  в Україні “проста смертна людина” (в т.ч. і я) не може оскаржити закон самостійно. Тому, на днях я у письмовій формі  звернувся до цілого ряду суб’єктів, які наділені правом звернення до Конституційного Суду України з конституційним поданням. В листах я просив їх зробити це та в поданні просити суд визнати норму про примусове членство в Національній асоціації адвокатів України не конституційною.

Що буде – покаже час. У будь-якому випадку на моїй стороні не лише Конституція України, але й цілий ряд міжнародних актів. Зокрема:

– ст. 20 Загальної декларації прав людини (кожна людина має право на свободу мирних зборів і асоціацій. Ніхто не може бути примушений вступати до будь-якої асоціації);

 – п. 1 ст. 22 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права кожна людина має право на свободу асоціації з іншими, включаючи право створювати профспілки і вступати до них для захисту своїх інтересів;

 – п. 1 ст. 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої законом України N 475/97-ВР від 17 липня 1997 року, кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об’єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів;

 –  п. п. 23, 24 Основних положень про роль адвокатів, прийнятих VIII Конгресом ООН по запобіганню злочинам у серпні 1990 року, адвокати, як і інші громадяни, мають право на вільне висловлювання, віросповідання, об’єднання в асоціації та організації. Зокрема, вони мають право … приєднуватися або створювати місцеві національні і міжнародні організації та відвідувати їх збори без побоювання обмеження професійної діяльності з причин їх законних дій або членства в організації, дозволеній законом… Адвокатам має бути надано право формувати самоврядні асоціації для представництва їх інтересів, постійного навчання, перепідготовки й підтримування їх професійного рівня. Виконавчі органи професійних  асоціацій обираються їх членами і здійснюють свої функції без зовнішнього втручання.

Крім того, примусове включення мене (як і інших) в члени Національної асоціації адвокатів України суперечить правовій позиції Європейського Суду з прав людини, висловленій у своєму рішенні від 29 квітня 1999 року по справі ChassagnouandOthersv. France (Шассанью та інші проти Франції). Так, у цьому рішенні Європейський Суд з прав людини констатував порушення ст. 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, зазначивши, що неприпустимим є законодавче зобов’язання особи приєднатися до асоціації всупереч її бажанню. Судом у цій справі встановлено, що було допущено втручання у «негативне» право на вступ в асоціацію, тобто право не входити в об’єднання всупереч власній волі. Суд також визнав порушенням відсутність у членів асоціації жодного реального шансу для припинення їхнього членства в цій асоціації.

Далі буде…

6 responses to “Без мене – мене “женили”, або Я оскаржив примусове членство в професійній організації адвокатів

  1. Ляшко Дмитро

    Молодець Миколо! Принаймні ти спробував вирішити цей спір демократично. Дійсно цікаво яким буде наслідок, і чи є там зверху ще розумні люди.

  2. Цілком підтримую позицію автора! Якщо адвокатів будуть загоняти в шеренги та примушувати йти строєм, то кінець нашій правозахисній діяльності. Я проти таких реформ!

  3. И я присоединюсь к оргументированно высказанному возмущению!

  4. Ляшко Дмитро

    Ну як.. що чути від суб’єктів конституційного звернення? Чи усі просто мовчать? є новини?

  5. Блог адвоката Миколи Глотова

    Останні новини: всі, кому я написав звернення, крім одного суб’єкта, “многозначительно молчат” ):
    Лише Віталій Кличко, як голова фракції “УДАР” надіслав мені календарик і власне фото з авторгафами): і … лист, в якому посянив, що “я ж… особисто можу звернутися до Конституційного Суду із зверненням про тлумачення”. Цікаво, невже ті, хто готували проект цього листа і вкладали до конверта фотку і календарика з автографами думають, що після їх отримання я “ошаленію від такого щастя”?! ): Шкода, та політики не міняються: інтереси людей їх цікавлять менше ніж власні інтереси та рейтинги.
    Звичайно, легше написати відписку, аніж спробувати щось реально зробити чи грамотно висловити позицію типу…: “ну це ж європейський досвід і практика обов’язкового членства адвокатів у єдиній професійній організації, а на те, що це суперечить конституції – “начхати”. Отож, вибори пройшли – про виборців забули.

  6. Блог адвоката Миколи Глотова

    Додатково: наприкінці минулого тижня я отримав листа із Верховної Ради АР Крим, а сьогодні вранці – із Верховного Суду. Із ВР АРК повідомили, що не бачать підстав для звернення до КСУ, а в.о. Голови Верховного Суду порадив, щоб я сам звернувся до КСУ з конституційним зверненням за офіційним тлумаченням закону. Подумаю над цим.. і може так і зроблю…

Залишити відповідь

