Ініціатива 2. Припинити “футболити” людей.

Суть проблеми.

В другій половині 2008 року я виконував обов’язки юриста в приймальні (центр права) РОГО “Комітет виборців України”.  До організації тоді  по правову допомогу масово зверталися мешканці Рівненщини. Вони скаржилися на те, що адміністративні суди (Рівненський окружний адміністративний суд та Рівненський міський суд як адміністративний) “футболять” їхні справи. Як один із прикладів: 09 липня 2008 року окружний суд своєю ухвалою по справі №2а-3443/08 повернув позивачу Х. поданий позов, мотивуючи непідсудністю його даному суду. При цьому рекомендував звернутися до міського суду. Проте 18 липня 2008 року міський суд по справі №2а-615/2008 теж відмовився розглядати справу Х., вказавши на її підсудність окружному суду. Таким чином, виник між судами своєрідний спір про підсудність. Х. оскаржила ухвалу міського суду до апеляційного суду. 25.11.2008 року Львівський апеляційний адміністративний суд в справі №22а-13377-08 виніс ухвалу, якою скасував ухвалу міського суду про непідсудність й фактично зобов’язав міський суд розглянути позов Х. І подібних прикладів відмови розглядати справи через непідсудність у 2008 році було безліч. Так, за інформацією Державної судової адміністрації лише в 2008 році в порядку адміністративного судочинства у зв’язку з непідсудністю суду в цілому по Україні позивачам повернуто 27447 позовних заяв. А в першому кварталі 2009 року – 29050. То ж існувала ситуація, коли масово суди виносили ухвали про повернення громадянам позовів у зв’язку із непідсудністю (необхідністю подавати такі позови до інших судів). У мене виникла ідея законопроекту, який передбачатиме, що в разі непідсудності справи адміністративному суду, до якого надійшов позов, такий суд сам надсилатиме відповідну справу до того суду, якому вона підсудна, а не повертатиме громадянам позов для самостійного подання його за підсудністю. Цю ідею було реалізовано. Зокрема, я підготував законопроект про внесення змін до  ч. 1 ст. 22 та ч. 3 ст. 108 КАС України і супровідні документи до нього. Й від РОГО  “Комітет виборців України” такі листи з проханням внести відповідні зміни було направлено депутатами ВР України, які представляють всі представлені у парламенті фракції. Про дану ініціативу писалося й у ЗМІ. Наприклад, посилання:http://gurt.org.ua/news/events/3794/ Цю ініціативу підтримав один із народних депутатів. Й хоча згодом цей законопроект було знято із розгляду парламенту, та через певний час цю ідею було все ж втілено в іншому законопроекті.

Результат:   законом №2453-VI від 07.07.2010 року до ст. 22 КАС України  було внесено зміни, якими було по суті реалізовано запропоновані нами пропозиції. І тепер в разі надходження до адміністративного суду позову у справі, що не підсудна такому суду, суд має самостійно передати її до іншого адміністративного суду, якому вона підсудна предметно чи територіально.